Cukier – słodka trucizna. Dlaczego i jak cukier szkodzi?

trucizna cukier szkodzi

Cukier Szkodzi – DLACZEGO?
dowiedz się o szkodliwości cukru rafinowanowanego

O tym, że cukier szkodzi, wie już chyba każdy. Ale czy wiemy dlaczego i jak nam szkodzi? Co powoduje nadmierne spożycie cukru?

Oczywiście rodzajów cukru, odmian jest bardzo wiele, od tych pochodzenia naturalnego występujących w owocach czy warzywach ,  makaronie czy chlebie, ale też substytuty cukru jak miód, melasa, czy syrop klonowy itp.  Dziś chcę jednak opisać jak działa cukier rafinowany, bo to on wywołuje w organizmie najgorsze efekty.

Cukier a cukier

Powodem zamieszania i skrajnych opinii na temat cukru jest określanie różnych typów substancji, które są do siebie podobne, ale nie są identyczne i mają różne działanie, mianem cukru. Różne rodzaje cukru i ich pochodzenie

glukoza- występuje w owocach i warzywach

laktoza – cukier występujący w mleku

dekstroza – występuje w zbożach

maltoza – cukier ze słodu

fruktoza – cukier w owocach

sacharoza – rafinowany cukier z trzciny cukrowej i buraków cukrowych

Nazywanie glukozy występującej naturalnie w owocach i sacharozy cukrem, staje się powodem nieporozumień. Każda z tych substancji ma inną strukturę chemiczną i w odmienny sposób oddziałuje na organizm. Wrzucenie tych dwóch terminów do jednego worka powoduje, że zwolennicy cukru mogą głosić iż jest on podstawowym składnikiem ludzkiego organizmu i jest niezbędny do produkcji energii oraz, że jest  metabolizowany, by wytwarzać ciepło w ciele. To wszystko prawda, ale w odniesieniu do glukozy, a nie sacharozy. Dochodzi do sytuacji , w których słowo „cukier” oznacza glukozę zawartą w naszej krwi i sacharozę w Coca-coli. Taki stan rzeczy powoduje, że wmawia się nam, że cukier (czytaj „sacharoza”) jest nam niezbędna do życia i uspakaja się matki dające dzieciom cukier pod różnymi postaciami jak np. gotowe kaszki słodzone cukrem, czy napoje o niskiej zawartości owoców, za to wysokiej cukrów, batoniki zwane szumnie „mlecznymi kanapkami” itp.

Powodem dla, którego cukier rafinowany jest szkodliwy jest fakt, że podczas procesu oczyszczania został pozbawiony witamin i substancji mineralnych i białek. Chcąc strawić, przetworzyć cukier organizm musi zużyć swoje zasoby witamin i innych cennych składników jak potas, magnez czy wapń czy chrom. Cukier jest produktem silnie zakwaszającym organizm, a ten dążąc do równowagi kwasowo-zasadowej zaczyna zużywać coraz więcej pierwiastków z głębi ciała.  Jeśli w diecie ciągle obecny jest cukier, to organizm zaczyna pobierać wapń z kości i zębów. Jednym z objawów przeciążenia orgiazmu cukrem może być próchnica, a kolejnym stan osłabienia i chronicznego zmęczenia.

Skutki przeciążenia cukrem są bardzo poważne. W pierwszym etapie cukier magazynowany jest w wątrobie, ale zbyt duża jego podaż powoduje powiększenie się wątroby. Gdy nadmiar glikogenu (glukozy zmagazynowanej w ciele) już nie mieści się w wątrobie, zaczyna on wracać do krwi, w postaci kwasów tłuszczowych, a stamtąd trafia do różnych miejsc na ciele i gromadzi się w najmniej aktywnych miejscach takich jak pośladki, brzuch, biodra czy piersi. Gdy i te miejsca wypełnione są już maksymalnie,  kwasy tłuszczowe zaczynają gromadzić  się w sercu i nerkach powodując osłabienie ich funkcji. Zakłócenia pracy nerek i serca to problemy z ciśnieniem. Kolejnym skutkiem przeciążenia cukrem jest nieprawidłowa praca układu krążenia obwodowego i limfatycznego, a co za tym idzie,  zbyt duża produkcja białych krwinek i słaba jakość czerwonych ciałek. Ma to bezpośredni wpływ na proces tworzenia tkanek. Odporność organizmu spada i jesteśmy podatni na różne zagrożenia jak wirusy, bakterie, grzyby. Uszkodzeniu ulega również  układ nerwowy i może dość do częściowego paraliżu móżdżku, który odpowiada między innymi za  koordynację ruchową. Cukier niszczy też symbiotyczne bakterie żyjące w jelitach wytwarzające witaminę B, której rola w organizmie jest nieoceniona. Spadek poziomu witamin z grupy B powoduje poważny spadek zdolności oceny i możliwości zapamiętywania.


cukier szkodzi
 

Regularne spożywanie cukru może spowodować

  • próchnicę zębów,
  • nadwagę,
  • ciągłe zmęczenie,
  • cukrzycę
  • choroby serca
  • nowotwory
  • problemy psychiczne jak nerwowość, depresja a nawet schizofrenia (u dzieci nadpobudliwość, agresja).

Oczywiście nie możemy obwiniać cukru za całe zło w naszym organizmie, ale musimy wiedzieć ,że jest on jednym z czynników bardzo mocno zwiększających zagrożenie wystąpienia wymienionych powyżej chorób.

Niektórzy twierdzą, że od cukru jesteśmy wręcz uzależnieni. Gdy czujemy spadek energii, znużenie, sięgamy po batonik. A on dostarczy nam oszukanej energii która starczy nam może na 20 minut, a potem spadek energetyczny będzie jeszcze większy. Pozostaną tylko puste kalorie, które w najlepszym razie „pójdą nam”  w brzuch czy pośladki, a w najgorszym scenariuszu obciążą serce lub nakarmi się nimi nowotwór.

Sposobem na utrzymanie ciała i ducha w zdrowiu jest całkowite odstawienie rafinowanego cukru (niektórzy twierdzą, że bezpieczna ilość dla dorosłego człowieka to 2 łyżeczki dziennie) . Należy jednak uważać, by nie zastąpić go w 100% zamiennikiem typu miód czy syrop klonowy, ale stopniowo zmniejszać ogólny poziom substancji słodzących w swojej diecie. Należy zmniejszyć spożycie cukru . Uzależniony od cukru organizm początkowo może zareagować bólami głowy, mdłościami, uczuciem jeszcze większego rozdrażnienia. Ale jeśli wytrzymasz tydzień bez cukru (a przecież wytrzymasz! )  Twoje szanse na eliminację go z diety bardzo wzrosną. Zmieni się smak i potrzeba sięgania po słodkie dodatki. Poprawi się twoje samopoczucie i szybko odkryjesz, że zjedzenie garści orzechów podziała o wiele lepiej niż kolejny batonik.

Kilka Ciekawostek

  • cukier powoduje próchnicę nie tylko dlatego, że pozostaje między zębami i powoduje gnicie resztek jedzenia, ale również dlatego, że wypłukuje wapń z organizmu.
  • czysta woda może utrzymać Cie przy życiu przez jakiś czas, cukier – zabije Cię
  • pozbawienie buraka cukrowego 90 % jego naturalnych składników sprawia, że cukier rafinowany określany jest mianem trucizny

  • gromel

    Heja, dziękuję za tekst, napisany w bardzo przystępny i zrozumiały sposób. Jak się ma sprawa z miodem, czy jest on bogaty w minerały/witaminy, czy też należy go raczej unikać ze względu na te same mechanizmy co przy cukrze rafinowanym?

    • Yga

      Miód jest cennym źródłem minerałów, witamin z grupy B. Posiada właściwości antybiotyczne i może być pomocny w leczeniu przeziębienia i poważniejszych schorzeń. Jednak poprzez wysoka wartość energetyczna miodu, zawarty w nim cukier, szybko opuszcza żołądek i podnosi stężenie glukozy oraz lipidów. Organizm musi zatem, poradzić sobie ze zneutralizowaniem wysokiego poziomu cukru. Dodatkowo miód z nieznanych źródeł może zawierać antybiotyki, pestycydy, czy groźne drobnoustroje tym samym może powodować alergie, biegunki. Korzystajcie zatem z miodu, ale raczej nie zastępujcie nim cukru. spożycie "słodkości" w diecie należy po prostu ograniczyć. Powodzenia

  • Beata

    Dziękuję bardzo , muszę się opamiętać i skończyć ze słodkościami. Najgorsze jest to, że nie wystarcza kawałek ciasta czy kostka czekolady tylko sięgamy po więcej, więcej , więcej ;(

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *